広島工業大学

研究者情報データベース

日本語 English

TOP
所属別検索
キーワード検索
研究分野別検索
条件指定検索

広島工業大学
ホームページ

安部 由美子 (アベ ユミコ,ABE Yumiko)

基本情報 研究分野 研究業績

 

学術論文
No.論文タイトル(題目) URL, 誌名(出版物名), 巻( 号), 開始ページ- 終了ページ, 出版年月(日), DOI 
1
Integrating financial literacy into economics courses through digital tools: the Finlite app , Journal of International Education in Business, 15( 2), 1- 21, 2022年01月07日, 10.1108/jieb-06-2021-0068  
2
The relationship between self-regulation skills and English proficiency among Asian EFL learners in the flipped online classroom , Int. J. Knowledge and Learning, 14( 2), 159- 174, 2021年05月, 10.1504/IJKL.2021.115277  
3
Improving Online Teaching Using Teams and a Learning Management System (Moodle) , 外国語メディア学会 LET Kansai Chapter Collected Papers, 19,  83- 96, 2021年04月,  
4
Self-Regulated Learning, e-Learning, and the Flipped Classroom: A Comparative Study , 外国語メディア学会 年刊 学会機関全国紙, ( 56), 133- 156, 2020年01月,  
5
e-ポートフォリオを利用した海外連携の外国語における反転学習の実験と課題 , 日本教育工学会研究報告書 JSET 19-5, ,  119- 124, 2019年12月,  
6
The Effects of Synchronous CMC on English Proficiency and Social Presence, Affinity for Partners: Text Versus Video Chat between Japanese and Philippine EFL Learners , 電気学会論文誌A(基礎・材料・共通部門誌), 139( 11), 486- 491, 2019年11月, 10.1541/ieejfms.139.486 
7
Effects of Synchronous CSCL on Perceived Social Presence, Satisfaction, and Learning: Text Versus Video Chat Among EFL learners , American Scientific Publishers, 24( 11), 8043- 8046, 2018年11月, 10.1166/asl.2018.12487 
8
Self-regulated Learning and Culture in the Flipped EFL Classroom with ICT , 工学教育, 66( 5), 62- 68, 2018年09月,  
9
The Mediating Role of Cognitive and Social Presence on the Relationship between Perceived Interaction and Satisfaction in CSCL , 広島工業大学紀要, 16,  1- 9, 2017年02月,  
10
可視化の学習支援LMSツールを利用した国際協調学習の実践研究:振り返り学習を重視した英語学習支援システム活用の一考察 , 大学英語教育学会中国・四国支部研究紀要, ( 13), 125- 139, 2016年03月,  
11
同期型CSCLを使った国際協調的外国語学習の実践―ツールの違いにおける社会的存在感と満足度の関係性 , 広島工業大学教育編 紀要(英語論説資料50号収録), 15,  1- 10, 2016年02月,  
12
Interaction and Satisfaction with CMC Tasks Related to Ways of Knowing: A Comparison of Traditional and Computer-assisted Learning Environments , 教育メディア研究, 20( 1), 1- 16, 2013年09月, 10.24458/jaems.20.1_1 
13
Japanese EFL Learner’s Patterns of Interaction in Two Synchronous Discussion Modes , Proceedings of International Conference for Media in Education 2012, ,  1- 6, 2012年08月20日,  
14
CALL 教材におけるスピード調節機能付きチャンク提示法に関する実証研究 , 東北公益文科大学論文集, ( 20), 1- 12, 2011年07月,  
15
The Effects of Computer-mediated Communication on Japanese EFL Learners’ English Proficiency , Proceedings of TCC (Technology, Colleges, and Community) Worldwide Online Conference 2011, ,  169- 185, 2011年04月14日,  
16
Effects of Two Synchronous Discussion Modes on Japanese EFL learners: A pilot study , 教育メディア研究, 17( 2), 11- 23, 2011年03月, 10.24458/jaems.17.2_11 
17
A study Based on a Constructivist View to Teaching Writing in JFL/JSL Classroom , JOURNAL CAJLE, 6,  17- 33, 2004年08月,  
18
Japanese Language Curriculum Unit Based on Japanese folk tales Using Hypermedia Software Connected to Computer Networks , Journal CAJLE, ( 3), 189- 194, 2000年05月,  
19
Pragma-linguistic Features of Interlanguage of Japanese Advanced Learners of L2 English , The IRLT Bulletin, ( 13), 1- 29, 1999年10月,  

 

口頭発表
No.講演・口頭発表タイトル, URL, 発表機関, 発表年月日, 誌名, 巻( 号), 開始ページ- 終了ページ, 出版年月(日) 
1
e-ポートフォリオを利用した海外の外国語における反転学習の実験と課題, , 日本教育工学会(JSET), 2019年12月14日, , ,  3- 3, 2019年12月14日 
2
海外連携による外国語学習における反転学習の実践と課題, , 外国語教育メディア学会(LET), 2018年08月08日, , ,  80- 81, 2018年08月08日 
3
Practice and Issues of Flipped Learning with Overseas University in English Learning, , Computer- Associated Language Instruction Consortium (CALICO), ILLINOIS, 2018年03月30日, , ,  18- 18, 2018年03月30日 
4
Effects of Synchronous CSCL on Perceived Social Presence, Satisfaction, and Learning: Text Versus Video Chat Among EFL learners, , MATESAS (Malaysia Technical Scientist Association), 2017年11月08日, , ,  24- 24, 2017年11月08日 
5
同期型CSCLを使った国際協調学習の実践―ツールの違いにおける社会的存在感と満足度との関係性, , 日本感性工学会, 2015年09月02日, , ,  16- 16, 2015年09月02日 
6
A Study of International Collaborative Learning with Visualization, , 外国語教育メディア学会(LET), 2015年08月06日, , ,  164- 165, 2015年08月06日 
7
Effects of Cognitive and Social Presence on Perceived Interaction, Satisfaction, or Learning Achievement in CSCL, , FLEAT 6 (Foreign Language Education & Technology), International Association for Language Learning Technology (米国 IALLT),, 2015年08月03日, , ,  18- 18, 2015年08月03日 
8
The Effects of Synchronous CMC on English Proficiency and Social Presence,Affinity for Partners, , Computer-associated language instruction consortium (CALICO), OHIO, 2014年05月08日, , ,  38- 38, 2014年05月08日 
9
A study of Japanese EFL Learners’ Pragmatic Development with CMC tasks, , 外国語教育メディア学会(LET), 2013年08月08日, , ,  80- 81, 2013年08月08日 
10
Japanese EFL Learners’ Patterns of Interaction in Two Synchronous Discussion Modes, , 日本教育メディア学会(JAEMS), 韓国教育情報メディア学会(KAEIM), 中国教育工学会(CAET), 2012年08月20日, ICOME (Creative Learning Enhansed by New Media) 2012, ,  27- 27, 2012年08月20日 
11
CALL 教材におけるスピード調節機能付きチャンク提示法に関する実証研究, , 外国語教育メディア学会(LET), 2011年08月07日, , ,  18- 19, 2011年08月07日 
12
The Effects of Computer-mediated Communication on Japanese EFL Learners’ English Proficiency, , アメリカTCC(Technology, Colleges and Community), 2011年04月14日, , ,  169- 185, 2011年04月14日 
13
An Interlanguage Analysis of Politeness Use, , 全国語学教育学会(JALT), 2000年11月05日, JALT Journal, ,  68- 68, 2000年11月05日 
14
Feature Analysis and Analysis of Metaphors of Japanese Words, , CAJLE, Canada, 1998年08月08日, , ,  1- 1, 1998年08月08日